فرمولاسیون مواد شوینده

شوینده به موادی گفته می‌شود که قدرت از بین بردن تمام آلودگی و ذرات چربی را از سطوح مختلف دارد. صابون اولین شوینده تولید شده توسط بشر است که در زمان گذشته‌ به عنوان یکی از محصولات جهت رفع آلودگی و کثیفی استفاده می‌شد. اما با افزایش جمعیت و هم چنین عدم رعایت بهداشت، صابون توانست نیاز انسان‌ها را برطرف کند. به همین دلیل تولیدکنندگان کم کم به فکر تولید انواع شوینده‌‌ها با فرمولاسیون مختلف دیگر افتادند. در این مقاله قصد داریم شما را با فرمولاسیون مواد شوینده پرمصرف آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

در خط تولید مواد شوینده صنعتی علاوه بر دستگاه ها به فرمولاسیون این نوع مواد شوینده نیز احتیاج است.

نکات مهم هنگام تولید مواد شوینده

  • یکی از نکات مهم هنگام تولید مواد شوینده، توجه به درجه کیفیت و خلوص مواد اولیه است. رعایت نکردن این نکات باعث می‌شود که مواد شوینده تولید شده از کیفیت‌ خوبی برخوردار نباشند.
  • تعیین درجه حرارت صحیح برای ترکیبات شیمیایی بسیار اهمیت دارد. توجه داشته باشید که درجه حرارت تعیین شده باید رعایت شود در غیر این صورت نتیجه مطلوبی حاصل نمی‌شود.
  • قبل از اینکه اقدام به تولید حجم زیادی از مواد شوینده مورد نظر، باید آزمایش‌هایی برای نمونه انجام دهید. اینکار مزیت‌های زیادی دارد که می‌توان به جلوگیری از تولید ضایعات زیاد و رسیدن به نتیجه مطلوب با هزینه کمتر اشاره کرد.
  • در صورتی که مواد اولیه در فرمولاسیون مواد شوینده مورد نظر یافت نشد، باید جهت تهیه آن هزینه بالایی بپردازید، در حالی که می‌توانید با اعمال تغییرات کوچک از جمله وزن ، درجه حرارت، جایگزین مواد اولیه یا تولید همان مواد اولیه به نتیجه خوبی دست پیدا کنید.
  • با اینکه فرمولاسیون مواد شوینده بارها تجربه شده اما ممکن است شخصی که برای بار اول اقدام به تولید شوینده می‌کند نتواند نتیجه مطلوبی حاصل نماید. از این رو حتما باید در این زمینه با افراد متخصص مشورت کنید و از آنها راهنمایی بخواهید.

بررسی فرمولاسیون مواد شوینده و تفاوت‌های آنها

شوینده‌ها برای از بین بردن چربی و آلودگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مواد شوینده انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع مواد و کاربرد آنها دارای فرمولاسیون و ترکیبات متفاوتی می‌باشند. شامپو و مایع ظرفشویی از پرکاربردترین مواد شوینده به شمار می‌روند. از این رو در ادامه قصد داریم به فرمولاسیون و مراحل تولید آنها اشاره کنیم.

 مایع ظرفشویی؛ یک شوینده پر مصرف با فرمولاسیون قوی

مایع ظرفشویی یکی از پرکاربردترین مواد شوینده در دنیا محسوب می‌شود. این محصول جهت از بین بردن آلودگی و چربی از سطح ظروف مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین دلیل باید دارای قدرت پاک کنندگی قوی باشد. توجه داشته باشید در فرمولاسیون مواد شوینده از جمله مایع ظرفشویی، از مواد اسیدی جهت تمیز شدن بهتر ظروف استفاده می‌شود و یک از پیش نیاز های راه اندازی خط تولید مایع ظرفشویی می باشد.

رای اینکه بتوانید مایع ظرفشویی باکیفیت‌، بدون حساسیت و با قدرت تمیزکنندگی بالا تولید کنید؛ باید فرمولاسیون و ترکیبات آن و نحوه عملکرد آن را بشناسید. مایع ظرفشویی ساختاری غلیظ دارد و برای از بین بردن لکه‌های غذا و ذرات چربی روی ظروف استفاده می‌شود. همچنین در فرمول مواد شوینده از جمله مایع ظرفشویی از ترکیباتی استفاده می‌شود که کمترین آسیب را به ظروف وارد کند. به علاوه در ترکیبات و مواد موجود در فرمولاسیون این محصول باید دقت بسیاری کنید تا بتوانید یک محصول باکیفیت‌ تولید نمایید.

فرمولاسیون مایع ظرفشویی

در فرمولاسیون مایع ظرفشویی از چند ماده شیمیایی و طبیعی استفاده‌ شده است که در بعضی از موارد این فرمولاسیون با خط تولید مایع دستشویی با هم مشابه هستند که شامل موارد زیر می‌باشد:

فرمولاسیون مایع ظرفشویی

سورفکتانت

سورفکتانت یک ماده فعال سطحی در فرمول شیمیایی مایع ظرفشویی است. در تولید مایع ظرفشویی از دو نوع سورفکتانت (سورفکتانت اصلی و کمی) استفاده می‌شود. سورفکتانت اصلی به چهار دسته آنیونی، کاتیونی، غیر یونی و آمفوتریک تقسیم می‌شود که از پرکاربردترین آنها می‌توان به سورفکتانت آنیونی اشاره کرد که در ساخت مایع ظرفشویی استفاده می‌شود‌. به علاوه  تمام سورفکتانت موجود در فرمولاسیون مواد شوینده از جمله مایع ظرفشویی امکان تجزیه بیولوژیکی دارند. هم چنین این ماده در پایداری کف، گرانروی و یکنواختی مایع ظرفشویی بسیار تاثیرگذار است. مواد فعال سطحی دیگری هم وجود دارد که به خاطر خاصیت کف کنندگی کم و هم‌چنین ایجاد حساسیت پوستی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

مواد خنثی کننده محیط

مواد خنثی کننده یکی دیگر از مواد موجود در فرمولاسیون مواد شوینده مایع هستند که خاصیت اسیدی موجود در مایع ظرفشویی را خنثی می‌کنند. سدیم هیدروکسید و سود سوزآور یکی از ترکیبات خنثی کننده به شمار می‌روند.

افزودنی‌ها

افزودن برخی از مواد به فرمول و ترکیبات شیمیایی مایع ظرفشویی که شامل غلیظ کننده‌ها و نرم کننده‌ها می‌شوند در عملکرد بهتر این محصول تاثیرگذار هستند. یکی از مواد افزودنی در فرمولاسیون مواد شوینده مایع، گلیسیرین است. این ماده خاصیت نرم کنندگی دارد و به کاهش اثرات مخرب مواد اسیدی و بازی در فرمول شیمیایی مایع ظرفشویی کمک می‌کند.

مواد نگهدارنده

یکی از ترکیبات اصلی مایع ظرفشویی، آب است. همانطور که می‌دانید وجود آب و رطوبت شرایط را برای رشد باکتری و قارچ فراهم می‌کند. مواد نگهدارنده نقش مهمی را در فرمولاسیون مواد شوینده من جمله مایع ظرفشویی دارند و از فاسد شدن محصول جلوگیری می‌کند.

مواد جانبی

منظور از مواد جانبی همان رنگ و اسانس است که در فرمولاسیون انواع مواد شوینده استفاده می‌شود.

انواع فیلر یا پرکننده

یکی دیگر از ترکیبات موجود در فرمول شیمیایی مایع ظرفشویی، فیلرها یا پرکننده‌ها هستند که می‌توان به سولفات و نمک اشاره کرد.

همگن ساز و تثبیت کننده ها

معمولا از اسید چرب (کوکونات دی اتانول آمید) به عنوان تثبیت کننده کف و حالت دهندگی در فرمولاسیون مواد شوینده مایع استفاده می‌شود. به طور کلی مایع ظرفشویی از ترکیب آب، کوکامید، کلرید سدیم، سولفونیک اسید، مواد نگهدارنده و هم چنین مواد جانبی مانند رنگ و اسانس تولید می‌گردد.

فرمولاسیون شامپو

یکی دیگر از مواد شوینده پرکاربرد که میتوان در خط تولید محصولات شوینده خانگی تولید نمود، شامپو است. شامپوها انواع مختلفی دارند که با توجه به ساختار و ویژگی‌های موی هر فردی  تولید می‌شوند. جالب است بدانید که فرمولاسیون انواع شامپوها یکسان است و بخش زیادی از مواد اولیه که برای تولید آنها استفاده می‌شود دارای ترکیبات یکسانی می‌باشند. انواع شامپوها تمام آلودگی را از موها پاک می‌کنند و مانع از خشک شدن موها و آسیب به آنها می‌شوند. مهم‌ترین ترکیبات در فرمولاسیون شامپو شامل موارد زیر است:

آب مقطر یا آب دیونیزه

آب دیونیزه یا آب مقطر یک ماده اصلی در فرمولاسیون مواد شوینده شامپو است که در هشتاد درصد شامپوهای تولید شده در جهان موارد استفاده قرار می‌گیرد.

سدیم لوریل اتر فسفات

 سدیم لوریل اتر فسفات نوعی صابون صنعتی محسوب می‌شود که به خاطر خاصیت کف کنندگی زیاد در تولید انواع شامپوها استفاده می‌گردد.

اتیلن گلایکول مونو استئارات

یک ماده اصلی در تولید شامپوها به شمار می‌رود که باعث ایجاد حالت ابریشمی و صدفی در شامپو می‌شود. توجه داشته باشید که این ماده به میزان کمتر از یک درصد در فرمولاسیون شامپو استفاده می‌شود.

انواع روغن

روغن‌های طبیعی زیادی وجود دارد که موجب نرمی و لطافت موها می‌شوند. از جمله روغن‌های  مورد استفاده در فرمول شیمیایی شامپوها می‌توان به روغن جوجوبا، نارگیل، بادام و غیره اشاره کرد. توجه داشته باشید از انواع روغن‌ها به میزان یک درصد تا سه درصد استفاده می‌شود‌.

پروپیلین گلایکول

جهت درخشندگی و لخت شدن موها در فرمول شیمیایی انواع شامپو از این ماده استفاده می‌شود.

انواع مواد نگهدارنده

در فرمولاسیون مواد شوینده از جمله شامپو که از آب استفاده می‌شود جهت جلوگیری از رشد باکتری و قارچ و هم چنین حفظ پایداری آن از مواد نگهدارنده مانند فرمالین، متیل پاراهیدروکسی بنزوئیک اسید به کار می‌رود.

مواد جانبی

 نمک بدون ید یکی از مواد جانبی در فرمول شیمیایی شامپوها است که جهت حالت غلظت دهندگی آنها استفاده می‌شود. هم چنین اسانس‌ها جهت ایجاد رایحه مطبوع و خوشایند در شامپوها مورد استفاده قرار می‌گیرند. رنگ‌ها به میزان یک هزارم درصد یکی دیگر از مواد جانبی مورد استفاده در این محصول هستند.

ماده بتائین

این ماده جهت جلوگیری از بازگشت گرد و غبار روی موها در فرمولاسیون مواد شوینده شامپو استفاده می‌شود. از دیگر ویژگی‌های این ماده می‌توان به تقویت کف، حفظ نرم‌کنندگی و افزایش خاصیت تمیزکنندگی اشاره کرد.

ماده منتول

استفاده از این ماده در فرمول شیمیایی شامپوها باعث ایجاد حس خنکی در پوست سر می‌شود.

تفاوت‌های فرمولاسیون انواع شامپوها

  • شامپو مخصوص موی معمولی

این نوع شامپوها از قدرت شویندگی بسیار قوی به میزان ۱۲ درصد برخوردار هستند.

  • شامپو مخصوص موی خشک

در فرمولاسیون این شامپوها از انواع روغن‌ها و کوکونات دی اتانول آمید جهت افزایش لطافت و نرمی مو استفاده می‌شود. میزان قدرت شویندگی این شامپو یازده درصد است.

  • شامپو مخصوص موی چرب

این شامپو نسبت به نمونه‌های دیگر دارای قدرت شویندگی بالایی(۱۴ درصد) است. در فرمولاسیون مواد شوینده شامپو از روغن درخت چای جهت تنظیم چربی پوست سر و موها استفاده می‌شود.

  • شامپوی سر بچه

در تمامی محصولات شوینده که با بدن کودک در تماس هستند از مواد خاصی استفاده می‌کنند. هم چنین میزان شویندگی شامپو بچه به میزان ده درصد است، به همین دلیل هنگام تماس با چشم کودک موجب سوزش آن نمی‌شود. هم چنین در فرمول شیمیایی این محصول از نمک استفاده نمی‌شود.

 

در این مقاله شما را با نکات مهم هنگام تولید مواد شوینده مختلف آشنا کردیم. هم چنین به فرمولاسیون مواد شوینده از جمله شامپو و مایع ظرفشویی نیز پرداختیم. این دو محصول از پرکاربردترین و پرمصرف‌ترین مواد شوینده به شمار می‌روند و با توجه به اهمیت این محصولات در زندگی بشر در این نوشته به ترکیبات موجود در فرمول شیمیایی آنها اشاره کردیم. اگر برای اولین بار است که اقدام به تولید مواد شوینده می‌کنید ممکن است در ابتدا نتوانید به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید از این رو حتما با کارشناسان مجرب  و متخصص شویا سازان در این زمینه مشورت نمایید‌.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *