فضا مورد نیاز کارگاه تولیدی

فضا مورد نیاز کارگاه تولیدی، به عوامل مختلفی بستگی دارد. طراحی یک مکان برای تولید محصولات اولین اقدام برای تولید است. هر شخصی که به تولید مواد یا محصولی فکر می‌کند باید ابعاد دستگاه‌ها، تجهیزات و کارگاه را در نظر داشته باشد.

بسیاری از تولید کننده‌ها انگیزه بسیار بالایی برای تولید مواد یا محصولی را دارند و حتی برای تهیه مجوز تلاش زیادی می‌کنند ولی در مرحله اقدام به طراحی کارگاه و پیش از شروع فرآیند تولید متوقف می‌شوند، دلیل آن چیزی جز عدم در نظر گرفتن ابعاد مناسب کارگاه نیست. مشکلاتی رو به روی آنها قرار می‌گیرد که برطرف کردن آن‌ها نیازمند هزینه زیادی است اما به عنوان مثال، خط تولید مواد شوینده صنعتی را با هزینه کم می توانید احداث کنید.

حداقل فضا مورد نیاز کارگاه تولیدی

حداقل فضا مورد نیاز کارگاه تولیدی وابسته به نوع فعالیت و اندازه تولیدات مورد نظر است. با این حال، در کل، برخی از عواملی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

حداقل فضا مورد نیاز کارگاه تولیدی

  • ابعاد و تنظیمات تجهیزات کارگاه تولیدی
    اندازه و تعداد ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز برای تولید را باید مد نظر قرار دهید. هر تجهیزات خاصی نیاز به فضای مناسب برای نصب و استفاده دارد.
  • جریان کار کارگاه تولیدی
    نیازمندی‌ها و فرآیندهای تولیدی را برای ساخت و تولید محصولات خود بررسی کنید. باید به طور کافی فضا برای جابجایی مواد اولیه، محصولات نهایی و تجهیزات در طول فرآیند تولید فراهم کنید.
  • فضای انبار کارگاه تولیدی
    برای ذخیره سازی مواد اولیه، محصولات نیمه‌ تولید شده و کالاهای نهایی، فضای انبار لازم است. این بستگی به حجم تولید و نوع محصول دارد. هنگامی که خط تولید سفره یکبار مصرف را در نظر بگیرید، فضای زیادی نیاز ندارد و مکانی کوچک برای انبار این محصول کافی است.
  • فضای اداری کارگاه تولیدی
    برای اداره کارگاه و مدیریت عملیات روزانه، فضای اداری ضروری است. این فضا می‌تواند شامل اتاق‌های اداری، اتاق جلسات، فضاهای پشتیبانی (مانند سرویس بهداشتی و آشپزخانه) و غیره باشد.
  • ایمنی و قوانین کارگاه تولیدی
    مطابق با قوانین و مقررات مربوطه، فضای کافی برای ایمنی کارکنان، طرح‌های اضطراری و تجهیزات ایمنی در نظر گرفته شود.
  • فضای ترافیک کارگاه تولیدی
    برای حرکت و جابجایی کارکنان و تجهیزات داخل کارگاه، فضای کافی برای ترافیک و مسیرهای مناسب لازم است.

برای تاسیس و بررسی نیازهای خاص و فضا مورد نیاز کارگاه تولیدی باید از متخصصان شرکت شویا سازان مشاوره بگیرید و فضای دقیق مورد نیاز را تعیین کنید.

فضا مورد نیاز کارگاه تولیدی چه شرایطی باید داشته باشد؟

 فضا مورد نیاز کارگاه تولیدی، طبق ماده 3 الی 8 آیین‌نامه تاسیس کارگاه ها از نظر بهداشت به شرح زیر است:

فضا مورد نیاز کارگاه تولیدی چه شرایطی باید داشته باشد؟

  • ساخت بنای ساختمان باید مطابق با وضعیت آب و هوای منطقه مورد نظر تاسیس شود.
  • ارتفاع حداقل 3 متر باشد، محیطی که توسط ماشین‌آلات اشغال می شود و فاصله آنها از یکدیگر باید طوری تنظیم گردد که آسیبی به اپراتور وارد نشود.
  • سقف و دیوار ها طوری ساخته شود که عایق حرارت، گرما، صدا، سرما و غیره باشد.
  • کف کارگاه اهمیت زیادی دارد و باید سطحی هموار، صاف، بدون شکاف و چاله، زبر و بدون لغزش باشد. بهتر است به سمت کفشوی شیب شود تا در صورت شست و شو مشکلی به وجود نیاید.
  • رنگ دیوار‌ها باید روشن، بدون ترک خوردگی و قابل شست و شو طراحی گردد.
  • در هر کارگاه باید شرایط مناسب برای کارگران فراهم باشد تا دین کارگران ادا شود.
  • کارگاه تولیدی باید فضایی برای انبار کردن محصولات سنگین داشته باشد. در راه‌اندازی خط تولید دستمال کاغذی نیازی به این فضا ندارید، مواد اولیه این محصول بسیار سبک و کم وزن است. فقط فضایی مناسب برای انبار این مواد نیاز دارید.

فضا مورد نیاز کارگاه تولیدی و مکان های ضروری آن

یکی از نکاتی که در هنگام انتخاب فضا مورد نیاز کارگاه تولیدی می بایست در نظر بگیرید توجه به مکان ضروری زیر می باشد:

فضا مورد نیاز کارگاه تولیدی و مکان های ضروری آن

  • آشپزخانه مورد نیاز کارگاه تولیدی

یکی از مکان‌های ضروری  و فضا مورد نیاز کارگاه تولیدی، آشپزخانه است. در آشپزخانه استفاده از ظروف سالم و بدون خوردگی و زنگ‌زدگی، وسایل سرمایشی و گرمایشی مطابق با فصل، فضایی متناسب با تعداد کارگران، دارای یخچال و فریزر و اجاق گاز، وجود ظرفشویی و شیر آب گرم و سرد و غیره ضروری است. سقف آشپزخانه بدون ترک خوردگی و دیوار‌ها تا سقف دارای کاشی باشند؛ همچنین، وجود هواکش، دستگاه تهویه نصب هود مناسب در قسمت بالای اجاق گاز از واجبات و لوازم ضروری موجود در آشپزخانه است.

  • رختکن مورد نیاز کارگاه تولیدی

محل قرار گیری رختکن باید با سرویس بهداشتی و در صورت وجود حمام فاصله متناسبی داشته باشد. دیوار‌های قابل شست و شو، دارای قفسه بندی مناسب با تعداد کارگران، نور کافی، وجود چندین سطل زباله، تمیز و عاری از هرگونه آلودگی، ضد عفونی کردن مکرر، جدا بودن رختکن آقایان و بانوان از ویژگی های رختکن موجود در کارگاه تولیدی است و باید به این نکات در فضا مورد نیاز کارگاه تولیدی توجه ویژه ای داشته باشید.

  • سرویس بهداشتی مورد نیاز کارگاه تولیدی

در فضا مورد نیاز کارگاه تولیدی شما باید سرویس بهداشتی تا 100 کارگر را 5 عدد در نظر بگیرید. سرویس بهداشتی باید دارای شیر آب گرم و سرد جداگانه، دارای مایع شست و شو دست، گندزدایی روزانه باشد. خط تولید محصولات نباید فاصله بسیار کمی با سرویس بهداشتی داشته باشد. به عنوان مثال خط تولید لیوان کاغذی به دلیل رعایت بهداشت محصولات، باید با  فاصله مناسبی با توالت طراحی شود.

  • آب آشامیدنی مورد نیاز کارگاه تولیدی

آب آشامیدنی باید مطابق با استاندارد ها بهره برداری شود. آب آشامیدنی دارای ویژگی های سالم بودن، عدم استفاده از آب چاه، وجود لیوان‌های انفرادی یا یکبار مصرف، در ازای هر 50 نفر کارگر یک آبسردکن، اضافه کردن حفاظ برای شیر آب خوری و غیره باشد. مکان آبخوری نباید مجاورت دستشویی قرار بگیرد و نزدیک به محل کار طراحی گردد. فضا مورد نیاز کارگاه تولیدی، باید تقسیم بندی اصولی شود و طبق دسته بندی فوق اجرا شود.

فضا مورد نیاز کارگاه تولیدی برای هر صنعت و فعالیت تولیدی، ابعاد گوناگونی دارد. به طور کلی، ابعاد فیزیکی به مساحت کارگاه، ارتفاع سقف، تناسب مناسب بین فضاها، بخش‌بندی مناسب و قابلیت تجهیزات و ماشین‌آلات نیازمندی‌های تولیدی مربوط می‌شود. ابعاد فرایندی به روند تولید در کارگاه مربوط می‌شوند.

میزان خودکفایی، بهره‌وری، کاهش هدررفت‌ها، بهینه‌سازی فرآیندها و بهبود پیوسته از جمله ابعاد مهم در این حوزه هستند.  ابعاد کارگاه خط تولید کیسه زباله ممکن است بسته به مقیاس و نوع فعالیت تولیدی متفاوت باشد. در صورتی که شما در حال تاسیس یک واحد تولیدی هستید، ابعاد کارگاه باید بر اساس نیازهای تولیدی خود و قوانین و مقررات محلی تعیین شود تا بتوانید بهترین تصمیم را درباره فضا مورد نیاز کارگاه تولیدی را بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *