دستگاه پرکن مایعات

دستگاه پرکن مایعات یکی از دستگاه های کاربردی در صنعت بوده که کاربردهای زیادی دارد. همانطور که از نام این دستگاه مشخص است، وسیله‌ای است که برای پر کردن بطری‌ها و شیشه‌ها به کار می‌رود. احتمالاً می‌توانید حدس بزنید که از این دستگاه در چه صنایعی استفاده می‌شود.

به طور مثال بطری‌های روغن، نوشابه، اسپری، آبمیوه، سس و بسیاری از موارد این چنینی را با این وسیله می‌توان پر کرد. همچنین این دستگاه یکی از اصلی‌ترین دستگاه‌ها در خط تولید مواد شوینده صنعتی محسوب می‌شود. امروز در این مقاله می‌خواهیم در مورد این دستگاه بیشتر صحبت کنیم.

دستگاه پرکن مایعات چیست؟

همانطور که گفتیم این دستگاه وسیله‌ای است که از آن برای پر کردن شیشه‌ها و بطری‌ها استفاده می‌شود. دستگاه پرکن، خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. این دسته‌بندی از جنبه‌های مختلف شکلی، ظاهری، مکانیزم کاری و اجزای تشکیل‌دهنده آنها انجام می‌گیرد.

موارد استفاده دستگاه پرکن صنایع مختلفی مانند صنایع غذایی، نوشیدنی‌ها، مواد آرایشی، شیمیایی، دارویی و مواد شوینده را شامل می‌شود. به طور مثال در خط تولید مایع ظرفشویی، از این دستگاه‌ها برای پر کردن قوطی‌ها و بطری‌های این مواد شوینده استفاده می‌شود.

دستگاه پرکن مایعات چه انواعی دارد؟

دستگاه پرکن مایعات در انواع مختلفی وجود دارد. این دستگاه را از دو جهت سیستم ساختار و نحوه کارکرد به انواع مختلف تقسیم می‌کنند. در ادامه به توضیح مختصری در مورد هر یک از این انواع می‌پردازیم؛

دستگاه پرکن مایعات چه انواعی دارد؟

  • دستگاه پرکن مایعات از نظر سیستم ساختار

دستگاه‌های پرکن از نظر سیستم ساختار به ۴ نوع تقسیم می‌شوند؛ دستگاه پرکن سیلندر و پیستون (سیستم پنوماتیک)، دستگاه پرکن گرانشی (ثقلی)، دستگاه پرکن خلأ و دستگاه پرکن پمپی.

  • دستگاه پرکن مایعات سیلندر و پیستون

این نوع دستگاه می‌تواند هم برای مایعات غلیظ و هم برای مایعات رقیق به کار رود. دستگاه پرکن سیلندر و پیستون پرکاربردترین و محبوب‌ترین این نوع دستگاه به شمار می‌آید؛ زیرا این نوع دستگاه هم دقت بالایی داشته و هم استهلاک آن نسبت به سایر دستگاه‌ها پایین‌تر است و می توانید در خط تولید محصولات شوینده خانگی نیز از آن بهره ببرید.

  • دستگاه پرکن مایعات گرانشی

دستگاه پرکن گرانشی فقط برای مایعات سبک و رقیق می‌تواند کاربرد داشته باشد. این دستگاه سیستم ساده‌ای داشته و ارزان‌ترین نوع دستگاه‌ پرکن به شمار می‌آید. همچنین دستگاه پرکن گرانشی به کمک نیروی گرانشی قادر به پر کردن ظروف خواهد بود.

  • دستگاه پرکن مایعات خلأ

یکی دیگر از انواع این محصول، دستگاه پرکن خلأ است. پر کردن ظروف‌ در این نوع دستگاه‌ها به کمک خلا انجام می‌گیرد. این دستگاه جزء دقیق‌ترین دستگاه‌ها به شمار می‌آید.

  • دستگاه پرکن مایعات پمپی

دستگاه پرکن پمپی نیز نوع دیگری از دستگاه‌ پرکن محسوب می‌شود. همانطور که از نام آن مشخص است، در این نوع دستگاه برای پر کردن ظروف از یک پمپ استفاده می‌شود. این پمپ می‌تواند مایعات را از مخزن اصلی به قوطی‌ها، شیشه‌ها و سایر ظروف مایع در خط تولید محصولات شوینده صنعتی را منتقل کند. در این دستگاه تنظیماتی تعبیه شده است که می‌تواند مقدار و همچنین سرعت پر کردن ظروف را تنظیم کند.

دستگاه پرکن مایعات پمپی

  • دستگاه پرکن مایعات از نظر نحوه کارکرد

نوع دیگری از تقسیم‌بندی این نوع دستگاه، از نظر نحوه کارکرد آن است. از این نظر این محصول به دو دسته دستگاه پرکن مایعات خانگی (دستی) و اتوماتیک تقسیم می‌شود.

  • دستگاه پرکن مایعات خانگی یا دستی (نیمه اتومات)

از آنجایی که این دستگاه از نوع دستی است، باید حتماً یک اپراتور حضور داشته باشد تا بتوان از این دستگاه استفاده کرد. از دستگاه پرکن دستی فقط برای زمانی می‌توان استفاده کرد که ظرفیت کار پایین باشد. این نوع دستگاه‌ها بیشتر در سطح خانگی و کارگاهی کاربرد دارند.

از دستگاه پرکن مایعات خانگی بیشتر برای پر کردن ظروف مواردی مانند شامپو، آبمیوه، شربت، مواد شوینده، عطر، عرقیجات و … استفاده می‌شود. این نوع دستگاه به دو صورت پدالی و تنظیم زمان، کار خود را انجام می‌دهد.

  • دستگاه پرکن مایعات اتوماتیک

دستگاه پرکن مایعات اتوماتیک برای پر و بسته‌بندی کردن مایعات مختلف در ظروف متنوعی استفاده می‌شود. این دستگاه همانطور که از نام آن مشخص است، به صورت اتوماتیک و بدون دخالت دست کار خود را انجام می‌دهد. همچنین در مواردی که ظرفیت تولید بالا است، از این دستگاه استفاده می‌شود؛ از این رو فقط در کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی کاربرد دارد. به طوری که پر کردن ظروف از ۱۰۰۰ لیتر تا ۲۰۰۰ لیتر را می‌توان به کمک این دستگاه انجام داد.

دستگاه پرکن مایعات اتوماتیک

دیگر مزیت این دستگاه، دقت بالای آن است. در صورت استفاده از دستگاه، ریسک خطای انسانی کمتر خواهد شد. از طرفی در خط تولید مواد شوینده خانگی و یا سایر موادی که در آنها از مواد شیمیایی استفاده می‌شود، ایمنی کارکنان کاهش می‌یابد. اما استفاده از دستگاه پرکن، ریسک خطرهای ناشی از مواد شیمیایی را برای کارکنان کاهش می‌دهد.

قیمت دستگاه پرکن مایعات

برای اطلاع از قیمت دستگاه پرکن مایعات، در ابتدا باید بدانید چه نوع دستگاهی را می‌خواهید خریداری کنید؛ زیرا قیمت دستگاه‌ها با توجه به نوع آنها متفاوت است. بعضی از دستگاه‌ها فقط می‌توانند مایعات رقیق را بسته‌بندی کرده و برخی دیگر نیز فقط برای مایعات غلیظ به کار می‌روند. نوع عملکرد و سیستم ساختاری دستگاه، نقشی اساسی در تعیین قیمت آن دارد. همچنین میزان تولید شما نیز در انتخاب دستگاه موثر است.

قیمت دستگاه پرکن مایعات

مطالعه بیشتر: دستگاه لیبل زن

اگر قصد داشته باشید تولید در سطح پایین انجام دهید، احتمالاً دستگاه پرکن مایعات خانگی برای شما مناسب است. اما اگر قصد تولید در سطح بالا را داشته باشید، باید نوع اتوماتیک را خریداری نمایید. بدیهی است که هر کدام از این دستگاه‌ها قیمت مختص به خود را دارند. البته دستگاه‌های اتوماتیک این مزیت را دارند که علی‌رغم قیمت بالاتر، هم در زمان و هم در هزینه‌های نهایی صرفه‌جویی خواهند کرد.

در این مقاله در مورد دستگاه پرکن مایعات صحبت کردیم. یکی از بیشترین کاربردهای این دستگاه در خط تولید مایع دستشویی است. به طور کلی نه تنها دستگاه پرکن، بلکه تمام دستگاه‌ها در هر زمینه و صنعتی می‌توانند نسبت به انسان مزیت‌های بیشتری داشته باشند؛ یکی از بارزترین و مهم‌ترین مزیت‌های دستگاه پرکن، سرعت بالای آن است که در زمان کوتاهی ظرف‌های بیشتری را پر می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *